سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرآیند تولید چمن مصنوعی

 سبزهای همیشه سرافراز چگونه متولد می‌شوند؟

یک تولید کننده چمن مصنوعی در دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت خود، شرایط آب و هوایی را می‌شناسد و برای تولید چمن مصنوعی همه دانش خود را در جمع آوری و انتخاب نخ‌ها به کار می‌برد. این فرآیند پیچیده و وقت گیر ضروری است چرا که محصولات چمن مصنوعی به دلیل کاربرد در فضای باز و زیر آفتاب بودن باید بیشترین میزان محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را برای دستیابی به مقاومت طولانی مدت داشته باشند. آنچه در ادامه می‌خوانید، مروری است کوتاه بر فرآیند تولید چمن مصنوعی.

 

تولید نخ‌های چمن مصنوعی در یک نگاه

نخ چمن مصنوعی بسته به کاربردی که چمن دارد از پلیمرها، پلی پروپیلن یا پلی اتیلن ساخته شده است. برای این که چمن مصنوعی همه جا قابل استفاده باشد، باید آن را از موادی بسازیم که مقاومت طولانی مدت داشته باشند. برای این منظور باید مواد خاصی را به این کفپوش سبز رنگ اضافه کنیم. موادی مثل پلی پروپیلن و پلی اتیلن که هم بی اثر هستند و به راحتی در ترکیب با سایر مواد واکنش نمی‌دهند و هم خواسته‌های تولیدکننده را برآورده می‌کنند.

 

به همین دلیل هم اولین قدم در تولید نخ چمن مصنوعی، گرم کردن گرانول‌ها (پلی پروپیلن یا پلی اتیلن) است. این مواد باید آنقدر گرم شوند تا به مایع تبدیل شوند و طی همین فرآیند هم هست که رنگدانه‌هایی برای رنگ کردن چمن، مواد افزودنی مقاوم کننده در برابر اشعه ماورای بنفش و سایر افزودنی‌های لازم به مواد اولیه چمن مصنوعی اضافه می‌شود تا محصولی مقاوم و مفید برای خانه‌ها و پارک‌ها به بازار عرضه شود. سپس این جرم سیال که از گرم کردن دانه‌های گرانول به دست آمده از طریق قالب تحت فشار زیاد، فشرده می‌شود. قالب ساختار، یک تیغه طبیعی چمن را به دو روش مختلف قالب گیری می‌کند. یعنی یا به صورت نوار مونوفیلامنت یا به صورت نوار فیبریزه صاف.

قالب گیری به صورت نوار مونوفیلامنت

در روش مونوفیلامنت کار به این صورت است؛ جرم سیال از طریق صفحه‌ای با سوراخ‌های کوچک فشرده می‌شود تا استحکام و کشش خاصی به آن داده شود. در این مرحله شکل سوراخ، تعیین کننده شکل یا مقطع نخ است. نخ‌های تک رنگ همیشه بیش از یک رشته هستند. به عنوان مثال هر نخ چمن مصنوعی از رشته‌های شش یا هشت یا دوازده تایی تشکیل شده است.

 

قالب گیری به روش نوار فیبریزه

روش الیاف نوار فیبریزه نیز ویژگی خاص خود را دارد؛ توده مایع در یک فیلم بسیار نازک به صورت نوارهای کوچک برش داده شده و رشته سازی می‌شود. طوری که در پایان چیزی شبیه به ساختار لانه زنبور ایجاد می‌شود. برای طراحی نخ کاملاً خوب، استفاده بهینه از طراحی مقطع، خصوصیات مواد، تجربه و دانش فنی پردازش نخ، بسیار ضروری است. این تحقیقات بر اساس دانش پلیمر و محاسبات مکانیکی بخش تحقیق و توسعه انجام می‌شود و همه اینها چندین شکل جدید را برای اینکه چمن، بیشترین دوام و قدرت را داشته باشد، ایجاد می‌کند. مرحله بعد در خط تولید چمن مصنوعی، فشرده سازی مواد در تولید و پیچیدن نخ است. درواقع نخ‌ها در این مرحله پیچ خورده یا پیچیده می‌شوند تا عملکرد بهتری در فرآیند استحکام ایجاد کنند.

به این صورت که هر نخ به دور محور یک نخ دیگر یا دسته‌ای از نخ‌ها دور هم پیچانده می‌شوند تا بهترین مقاومت و استقامت را در برابر کشش از خود نشان دهند. پس از اتمام همه این کارها، مرحله تولید نخ به پایان می‌رسد.

 

پس از تولید نخ چمن مصنوعی چه اتفاقی رخ می دهد؟

پس از تولید نخ چمن مصنوعی مرحله بعد آغاز می‌شود. به این صورت که نخ‌های چمن مصنوعی با پایه‌ای حلقه‌ای شکل به کفه شطرنجی چمن مصنوعی متصل می‌شوند. در این فرآیند یک سوزن (مانند سوزن دوخت بزرگ) از پشت به همراه نخ‌های چمن فشار داده می‌شود تا یک حلقه تشکیل شود. حلقه‌ها برای ایجاد پایه‌های چمن بریده می‌شوند. در یک دستگاه تولید چمن مصنوعی، بسته به عرض کف چمن و تراکم دسته‌ها می‌توان بیش از هزار سوزن روی یک ردیف داشت.

 

برای مطالعه ادامه متن به متن تولید چمن مصنوعی در سایت چمنزار مراجعه کنید.